? ??????????????Just Maybe? ????? ?????? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??55 Grabs Today. 55 Total Grabs. ?????
?Get the Code?? ?? ?????Famous Butterfly? ????? ?????? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??33 Grabs Today. 1158 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, March 31, 2009

Pandangan Prof Dr...






Pandangan Prof Dr mengenai
'tulisan jawi
dan
remaja kini'....
Tulisan jawi dan remaja kini, sememangnya sukar isu yang perlu diambil berat. Hal ini kerana, remaja kini dan tulisan jawi amat jauh sekali. Ada remaja kita kini yang tidak tahu untuk membaca jawi. Ke mana hendak kita kembangkan sesuatu ilmu itu, kalau bukan kepada yang muda, kerana mereka yang bakal menyambung warisan kita. Benar kata pepatah, 'lentur buluh biarlah dari rebungnya.'


Kami telah meminta pandangan Prof Dr Hashim Musa mengenai tulisan jawi dan remaja sekarang.


Jom kita ikuti apa pandangan beliau :


Bagi pandangan beliau, sistem dalam tulisan jawi ada pelbagai. Antaranya bunyi @ lambang, fonetik, dan pelbagai lagi. Bagi beliau, remaja kita kini perlu banyak membaca. Dengan pembacaan ilmu itu akan dapat terus dikembangkan. Selain itu, beliau menggalakkan agar remaja kita kini untuk suka berfikir secara kreatif dan proaktif. Bagi isu tulisan jawi ini, beliau berpendapat agar ada satu-satu pihak yang berkenaan agar menyediakan bahan-bahan bacaan yang boleh menarik minat untuk remaja-remaja kita kini untuk tertarik mempelajari jawi. Dengan bahan-bahan sebegitu ianya akan membuatka para remaja kita untuk mempelajari jawi. Sememangnya beliau tidak menafikan bahawa mempelajari jawi sukar, tetapi ianya dapat dipermudahkan sekiranya ada minat yang timbul. Untuk mempelajari jawi memerlukan latihan yang berterusan. Dengan adanya inisiatif yang sebegitu tulisan jawi dan remaja akan dapat sebati.

0 comments: