? ??????????????Just Maybe? ????? ?????? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??55 Grabs Today. 55 Total Grabs. ?????
?Get the Code?? ?? ?????Famous Butterfly? ????? ?????? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??33 Grabs Today. 1158 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Friday, April 3, 2009

Aku & kelas tutor :

Kelas tutor aku ni mula tepat pukul 5petang. Macam biasala kami memang tak boleh lewat satu minit pun. Pertama kali aku pergi kelas tutor ni, memang dalam keadaan yang tergesa-gesala. Al-maklum takut terlewat hadir kelas. Takut tu.... huhuhuhu.... inilah kali pertama aku berjumpa dengan Cik Alia, tutor kami. Garang juga orangnya bila aku tengok dari luaran. Dia sememangnya seorang yang tegas tapi dia baik sebenarnya. Hari pertama datang tutor, kami sudah diberi satu tugasan yang agak menarik. Kami dikehendaki membuat satu slide show mengenai isu-isu semasa. Pening juga nak fikir, sebab setiap orang perlu menghasilkan tajuk yang berbeza-beza. Pening-pening....tapi best juga. Hehehehehe............................

Dari idea aku :

Untuk aktiviti seterusnya dalam kelas tutor ini, kami dikehendaki untuk menghasilkan satu kalender peribadi. Tak kisah la, kita buat apa dalam kalender tu, yang penting ianya tehasil menjadi sebuah kelender meja. Aku memang tak sabar tunggu saat ni. bestnya dapat buat kalender sendiri. Hasil tangan sendiri tu. Wow!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kami diajar cara untuk buat kalender ni. satu benda baru buat aku. Jakun juga pertama kali belajar kan. Tak sabar aku nak tunggu hasilnya. Teet..........

Ta...ra... kalender aku sudah terhasil. Rasa puas bila aku tengok kalender itu. Al-maklum, hasil daripada air tangan sendiri. Lama tu aku tumpu untuk buat kalender ini. Akhirnya, ianya terhasil. Memang bestla... hehehehe.... pertama kali buat kan. Erm...aku tidak rasa yang totur ni satu bebanan wat aku. Memangla bila difikir-fikir kadang-kadang ada tahap tension bila wat benda-benda ni. agak leceh la juga orang kata. Tapi aku fikir balik, hasil yang aku dapat, tak ternilai harganya. Banyak yang aku dapat belajar. Daripada aku kosong pasal kemudahan-kemudahan yang ada dalam IT ni, sekarang aku sudah ada ilmu itu. Sememangnya tidak rasa rugi berada dalam subjek bahasa dalam multimedia.

Korang tak rasa tertarik ke, nak ikuti kelas ni. Memang best la. Jom la join kita orang. Korang akan rasa seronok. Walaupun kadang-kadang tu korang akan rasa tekanan. Tapi tekanan tu nanti akan terhapus bila korang nampak hasil yang korang dah buat. Betul!!!! Percayala!!! Bak tajuk lagu Siti Nurhaliza, Percayalah. Hehehehe........
Aku & blog :

Oke, sekarang aku nak citer lagi pasal kelas tutor ni. Banyak lagi yang aku nak citer kat korang. Sebab aku rasa pengalaman yang aku dapat ni, perlu aku kongsi bersama. Ianya, kan orang ada kata, jangan kedekut ilmu. Betul tak? Hehehe... jom dengar lagi citer aku.

Slide show aku dah citer, kalender pun aku dah citer, sekarang aku nak citer pasal aktiviti yang kita orang lakukan seterusnya. Aktiviti ni merupakan aktiviti terakhir dalam kelas tutor. Iaitu aktiviti pembuatan blog. Blog? Apa yang korang tengah baca sekarang ni, semuanya dalam blog aku. Hehehehehe...... amacam blog aku, oke tak?
Masa Cik Alia beri penerangan pasal wat blog ni, aku sememangnya dalam keadaan kosong. Dalam otak aku memang tak tahu cara untuk wat blog. Yang aku tahu cuma apa itu blog. Yela, sebab ramai juga kawan-kawan aku yang ada blog, tapi cara nak wat blog tu aku tak tahu. Aku tiada keinginan pun nak belajar wat blog sebelum ni. rasa agak rugilah waktu tu. Tapi takpe, sebab Cik Alia akan ajar kami macam mana untuk wat blog. Rasa tak sabar juga la nak belajar, yela dapat wat blog sendiri. Hehehehehe.....

Dalam blog ni, kami dikehendaki untuk masukkan sedikit pasal tokoh bahasa. Sedikit latar belakang pasal tokoh bahasa yang kami jumpa. Kalau korang semua nak tau, kat Fakulti Bahasa ni, ramai tokoh-tokoh bahasa, misalnya Prof Dr Hashim Musa, Dr Arbak, Dr Lim Swee Tin, dan ramai lagilah. Aku telah memilih untuk menemuramah Prof Dr Hashim Musa. Kami telah mendapat kerjasama yang daripada beliau. Sememangnya beliau seorang yang merendah diri. Aktiviti temuramah kami dengan beliau berjalan dengan lancar. Setelah kami menemuramah beliau, barulah kami tau sebenarnya telah banyak hasil karya yang telah beliau terbitkan. Antaranya adalah Tatabahasa Dewan dan sebagainya. Beliau merupakan tokoh yang sememangnya memperjuangkan bahasa Melayu dan tulisan Jawi. Kami telah menanyakan pandangan beliau mengenai tulisan jawi dengan remaja sekarang. Segalanya telah aku paparkan dalam blog aku ini. korang jangan lupa baca tau.

Hari ini aku dah ada blog aku sendiri. Aku boleh buat apa yang aku suka dalam blog aku ni. seronoknya!!!!! Perkara yang aku suka. Aku dah masukkan segalanya dalam blog aku tu. Best juga ada blog sendiri ni, semuanya boleh aku letak. Sekarang kan korang tengah tengok blog aku ni. Korang bolehlah nilai sendiri blog aku ni ye. Korang-korang pandai-pandailah nilai sendiri. Aku malas nak bangga diri ni. hehehehe....

Dalam blog aku ni, aku ta harap banyak. Cuma apa yang aku harap, bila korang masuk kat blog aku ni korang akan dapat sedikit ilmu. Walaupun tak banyak, tapi sedikit itu akan memberi kesan buat korang. Bak kata orang, sebarlah ilmu itu walaupun sedikit. Betul tak?
Aku cuba buat yang tebaik untuk blog aku ini. sebab benda akan boleh terus dikekalkan. Inilah tugasan terakhir aku. Lepas ini sudah tiada lagi tugasan seperti ini. Rasa sedih juga sebab banyak yang aku nak tau sebenarnya. Huhuhuhuhu.....

Semuanya sudah aku cerita dalam slot ’Ketika dan Kalimat’ ni. Macam-macam yang aku dapat. Macam-macam juga yang aku belajar dalam subjek ini. Antaranya yang paling terkesan dalam diri aku sampai sekarang ni, adalah bekerja di bawah tekanan. Memang tertekan la. Mau pecah kepala ni. Tension!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tapi kalau korang nak tau semuanya memberi kesan yang sangat mendalam dalam diri aku. Sebab aku pun lepas ini, akan melihat dunia luar, dunia pekerjaan. Yang aku tidak tahu lagi bagaimana tekanan yang aku perlu tanggung. Dalam kelas ni baru tekanan kecil yang aku dapat. Kat luar tu nanti, erm...aku sendiri tak pasti. Aku rasa bersyukur juga bila Dr. banyak beri tekanan itu. Mungkin pada saat itu aku dan kawan-kawan akan kutuk-kutuk belakang. Memanglah siapa tak tension buat keje dan perlu disiapkan dalam tempoh masa yang sememangnya singkat. Uhh....penat2....

Segalanya mungkin ketika saat itu sahaja. Tapi bila sekarang, setelah berakhirnya kelas bahasa dalam multimedia ni, baru aku sedar yang segala yang kami lakukan dalam kelas atau tutor tu semangnya ada hikmahnya. Hikmahnya yang tidak ternilai harganya. Susah nak dapat pengalaman belajar macam itu. Sebelum, kami hanya mendengar, menjawab, kemudian dapat markah. Tapi bagi subjek ni, cara pembelajaranya cukup-cukup berkesan. Itu bagi pandangan aku. Tak tau la macam mana dengan pandangan korang. Aku harap pandangan aku dengan korang sama. Bukan senang nak tahu semua ni.

Benar kata pepatah, yang ada di depan mata kita tak dapat nak nilai, tapi bila ia hilang baru kita sedar betapa pentingnya ia. Betul tak?
Macam juga dalam subjek ini, masa dalam kelas kita selalu sangat merungut-rungut bila Dr suruh wat sesuatu aktiviti tu. Tapi bila nak abis ni, baru kita rasa betapa ianya memberi kesan wat kita. Huhuhuu...
Itulah manusia kan. Uuhuhu....

0 comments: