? ??????????????Just Maybe? ????? ?????? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??55 Grabs Today. 55 Total Grabs. ?????
?Get the Code?? ?? ?????Famous Butterfly? ????? ?????? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??33 Grabs Today. 1158 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Friday, April 3, 2009

aktiviti KAMI..

kenangan bersama Rumah
Kanak-kanak Nur Salam ChowKit, tak ku lupa..
baca arahan dulu ye!!!


Renung & hayati semua itu :

Hari ini, kelas berjalan macam biasa. Masih ada kerja di bawah tekanan. Huuhuhuhu.... semuanya itu tidak lepas untuk kami. Hari ini, kami diberi tugasan untuk membuat satu lawatan ke rumah anak-anak yatim. Kami diberi peluang untuk pilih mana-mana kawasan bagi lawatan tersebut. Bagi turut juga diberi peluang untuk gabung bersama dua kumpulan. Kumpulan aku, iaitu KAMI telah memilih kumpulan Schin Chan untuk bergabung atau berganding bahu bersama kami bagi menjalankan aktiviti di rumah anak-anak yatim tersebut. Sebelum itu, kami telah memilih banyak rumah anak-anak yatim disekitar kawasan kami. Tetapi tidak semua tempat kami dapat pergi dengan mudah. Banyak prosedor yang kami perlu ikut. Akhirnya, kami telah mendapat kebenaran untuk membuat lawatan ke rumah Kanak-kanak Nur Salam Chow Kit. Lega rasa hati bila kami mendapat kebenaran untuk melakukan lawatan ke rumah Kanak-kanak Nur Salam Chow Kit itu. Kami mengetahui mengenai latar belakang rumah Kanak-kanak Nur Salam Chow Kit ini daripada internet. Segalanya bermula dari situ. Bermulanya tugas kami dalam menjalankan aktiviti di rumah Kanak-kanak Nur Salam Chow Kit. Bermacam-macam cara yang kami perlu lakukan untuk menjayakan aktiviti lawatan tersebut. Kami perlu mencari dana untuk menjayakan aktiviti lawatan itu. Pelbagai dana yang kami cuba untuk mancari. Tapi semuanya tidak semudahnya yang disangka. Kami sahaja yang tau segala-galanya yang terjadi sepanjang pencarian dana tersebut. Kami telah cuba untuk membuat surat bagi memperoleh dana untuk di bawa ke rumah anak yatim tersebut. Tetapi semuanya tidak mudah yang kami sangka. Kami terpaksa turun naik beberapa kali untu mendapat pengesahan bagi memperoleh dana tersebut. Tetapi malangnya, kami tidak dapat memperoleh dana tersebut atas sebab-sebab yang tertentu. Perasaan hiba menyelubungi kami waktu itu. Huuhuhuhu..........

Walaupun dana tersebut kami tidak dapat, tapi akhirnya kami menjumpai jalan untuk mencari juga dana tersebut. Setelah berbincang kami menjumpai jalan penyelesaian. Kami mengutip dana dengan cara, mengutip derma dari bilik-bilik di tempat kediaman kami. Al-hamdulliah akhirnya, kami memperoleh banyak dana untuk di bawa ke rumah kanak-kanak nur salam chow kit tersebut. Hasil daripada kutipan tersbut kami salurkan kepada rumah kanak-kanak nur salam chow kit tersebut. Setelah selesai mengenai kutipan derma, kami beralih kepada rancangan yang terserusnya. Aktiviti-aktiviti di rumah kanak-kanak nur salam kami aturkan bagi memberi sedikit pengalaman kepada kanak-kanak di rumah tersebut. Kami berusaha sedaya upaya untuk yang terbaik bagi kanak-kanak tersebut. Malam sebelum kami bergerak ke rumah kanak-kanak nur salam itu, segala persiapan telah kami aturkan agar segalanya dapat berjalan dengan lancar. Kami telah menyediakan makanan, roti sandwish dan air mineral bagi menjamu kanak-kanak di rumah tersebut.

Pagi ini menjadi saksi kepada kami. Perjalanan ke rumah Kanak-kanak Nur Salam Chow Kit kami teruskan. Sehingga dalam pertengahan kami telah menjumpai jalan buntu. Kami tidak tahu di mana terletaknya Rumah Kanak-kanak Nur Salam Chow Kit itu. Akhirnya dengan bantuan daripada masyarakat sekeliling masalah kami dapat di atasi. Kami menjumpai rumah tersebut. Kami bersyukur kerana tidak terlewat. Kedatangan kami disambut baik oleh pengurus rumah kanak-kanak tersebut. Kami telah diberi sedikit taklimat mengenai rumah kanak-kanak tersebut.

Akhirnya kami dapat memulakan aktiviti kami. Antara aktiviti yang kami lakukan adalah :

(1) pertandingan mewarna bagi kanak-kanak berusia 7-12tahun.
(2) Kenal diri dan teka silang kata bagi kanak-kanak 13-17tahun.
(3) ’Peribahasa Duniaku’
(4) ’Andai aku menjadi :
. burung
. jutawan
. pemimpin
(5) ’Jom menyanyi bersama’

Pelbagai aktiviti yang kami lakukan, semuanya dengan niat untuk
memberi kegembiraan buat kanak-kanak tersebut. Kami telah sedaya upaya melakukan yang terbaik. Terpancar wajah-wajah kegembiraan di wajah kanak-kanak tersebut. Kami turut merasakan kegembiraan itu. Pengalaman kami bersama kanak-kanak tersebut sememangnya satu kenangan yang tidak dapat kami peroleh di mana-mana sekiranya bukan kami yang melibatkan diri di tempat tersebut. Sungguh indah kenangan waktu itu. ‘Ya Tuhan, kau berikanlah kebahagian buat kanak-kanak tersebut.’

Itulah pengalaman yang paling berharga buat aku dan kawan-kawan kumpulan aku. Kami seolah-olah dapat merasai apa yang terbuku di hati kecil kanak-kanak tersebut. Aku rasa bersyukur masih mempunyai keluarga yang cukup bahagia.

Jom tonton :

Hari ini, kelas aku ikuti seperti biasa. Hari ini merupakan hari yang dinanti-nanti. Segala apa yang kami lakukan semasa lawatan kami itu, akan kami siarkan untuk dikongsi besama-sama rakan-rakan kelas yang lain. Tersentuh juga hati ini bila masing-masing memperlihatkan hasil lawatan mereka. Huhuhuhu....sedih wei bila tengok slide show tu. Nak menangis tapi ku tahan. Itulah kehidupan mereka yang bergelar anak yatim. Macam –macam yang mereka tempuh, tabah betul budak-budak tu. Paling aku tersentuh bila aku tengok ada si kecil yang masih kecil telah berada di rumah-rumah tersebut. Sadisnya..........

Semua yang aku cerita tu, pengalaman aku masa berada dalam bilik kuliah. Dalam bilik kuliah, dah macam-macam yang aku belajar. Memang tak rigulah ambil subjek ni. Walaupun sentiasa tertekan tapi, kesannya memang cukup mendalam. Bak slogan kata Mydin ’memang berbaloi’... hehehehe..... sekarang aku nak cerita aktiviti diluar bilik kuliah, iaitu masa kelas tutorial. Untuk subjek ini kami ada satu kelas tutorial. Aku dan kawan-kawan aku ambil kelas tutorial hari khamis pukul 5petang. Nak tau siapa tutor kami? Erm...nak tau ke? Tutor kami ialah Cik Alia. Okelah aku malas nak citer banyak, jom aku citer kat korang pengalaman aku masa dalam kelas tutor tu. Jom dengar citer aku ni.

0 comments: